Inwestycje Condo > Artykuły > Jakiego standardu hoteli potrzeba w Polsce?

Jakiego standardu hoteli potrzeba w Polsce?

Inwestowanie w nieruchomości, podobnie jak inne formy lokowania kapitału, trzeba dobrze przemyśleć. Analizy wymaga wiele czynników, a ich trafna ocena i wysnucie odpowiednich wniosków czy opracowanie prognoz, rzutuje na odniesione korzyści finansowe.

Prosperowanie condohoteli jest uzależnione od ruchu turystycznego. Ten z kolei determinują możliwości spędzania czasu oraz dostępna w okolicy oferta hotelowa. Co więcej, poszczególne grupy turystów będą wybierały określone miejsca na wypoczynek, więc dostosowanie charakteru inwestycji do oczekiwać grupy docelowej ma kluczowe znaczenie. Chodzi tutaj o standard oraz udogodnienia przewidziane dla klientów.

 

Rynek otwiera się na hotele

 

Jak wynika z badań GUS, rezerwowanie noclegu w hotelach staje się coraz bardziej popularne. W pierwszej połowie 2018 r. w porównaniu z analogicznym okresem roku 2017, liczba turystów, którzy zdecydowali się na pobyt w hotelu, wzrosła o 6,4 proc. Według publikacji „Baza noclegowa według stanu w dniu 31 lipca 2018 r. i jej wykorzystanie w I półroczu 2018 roku ” o 2 proc. zwiększyła się również liczba hoteli (wobec stanu z lipca 2017 r.). Aż 77,6 proc. turystów wybiera nocleg w hotelach. Na tę formę pobytu najczęściej decydują się turyści zagraniczni – w analizowanym czasie o 6,7 proc. więcej osób zza granicy skorzystało z polskiej bazy noclegowej. Ponadto o 8,5 proc. wydłużył się spędzany przez nich czas.

 

Niezmiennie największym popytem cieszą się obiekty oferujące nocleg w Małopolsce i Pomorzu Zachodnim, gdzie dokonano odpowiednio 6,4 i 5,7 mln rezerwacji. Co ciekawe, względem pierwszego półrocza 2017 r. największy wzrost zainteresowania odnotowano w województwach łódzkim, śląskim i lubelskim, a to oznacza, że rejony te przyciągają coraz więcej klientów. Do odwrotnego zjawiska doszło na Opolszczyźnie i Podlasiu. Tendencję potwierdzają również badania CBOS, według których wśród Polaków najpopularniejsze województwa na wypoczynek to Małopolska (27 proc.) i całe Pomorze (22 proc.). Województwa Dolnośląskie i Śląskie cieszą się 13 i 12 proc. zainteresowaniem. Coraz bardziej popularne Bieszczady nie zapewniły Podkarpaciu miejsca w czołówce, podobnie jak jeziora Warmii i Mazurom – 7 i 8 proc. 

 

Wysoki standard potrzebny od zaraz

 

W kontekście popularności poszczególnych regionów analizy wymaga polska baza hotelowa i jej oferta z podziałem na kategorie określające standard. Jak się okazuje, w Polsce przewagę stanowią hotele 3-gwiazdkowe. Z raportu Emmerson Evaluation „Rynek hotelowy w Polsce 2017” wynika, że w pasie nadmorskim tego typu obiektów było 18, z kolei w górach ich liczba wyniosła 41. W tym zakresie należy jednak dokonać rozróżnienia – inne dane będą odnosiły się do obiektów typowo turystycznych, inne zaś do hoteli adresowanych do gości biznesowych. Najbardziej rozbudowaną o noclegi w najwyższej jakości ofertę spotkamy w drugiej grupie, gdzie hoteli 5-gwiazdkowych odnotowano 41, podczas gdy w bazie turystycznej znajduje się ich jedynie 8. Również liczba obiektów z 4 gwiazdkami najwyższa jest wśród obiektów biznesowych – 102 wobec 25 turystycznych. W ujęciu ogólnym najliczniejszą grupę stanowią hotele o średnim standardzie, z 3-gwiazdową klasyfikacją.

 

Miastami, które w największym stopniu zapewniają pobyt na najwyższym poziomie są Warszawa, Kraków i Wrocław, gdzie udział hoteli 5-gwiazdkowych wynosi odpowiednio 15, 6 i 12 proc. Dobrą pozycję utrzymuje Trójmiasto z 9 proc. Wciąż największy udział w bazie hotelowej mają obiekty przeciętnej jakości, czyli 3-gwiazdkowe – zarówno w Trójmieście, Wrocławiu, Warszawie, jak i miejscowościach turystycznych typu Kołobrzeg, Świnoujście i Zakopane stanowią od 50 do 57 proc. W stosunkowo popularnym Karpaczu brakuje hoteli 5-gwiazdkowych – w 74 proc. dominuje tutaj standard na poziomie 3 gwiazdek.

 

Jak pokazują badania, polski rynek hotelowy nadal czeka na obiekty wysokiej jakości, szczególnie zaś w miejscowościach turystycznych, gdzie w stosunku do oferty nastawionej na gości biznesowych, ich liczba jest znikoma. Atrakcyjna baza noclegowa stanowi jeden z czynników decydujących o wyborze miejsca na wypoczynek. Potencjał inwestycyjny dostrzegany w condohotelach w połączeniu z zapewnieniem wysokiego standardu może przyciągnąć klientów o wyższych wymaganiach, a tym samym zasobniejszych portfelach. Dla inwestora stanowi to szansę na wyższy zysk.

 

 

 


01.04.2019 r.

autor:
Magdalena Hojniak

źródło:
inwestycjecondo.pl